right here ... ----->

hi ! follow ? please ?
will you ??? .. follow follow follow .MEH... haha .. TQ !

Sunday 15 January 2012

Sambungan BAB1 novel 'Erissa' by IqaMay


Kalau aku jadi Kak Sya aku dah tonyoh-tonyoh muka mamat tu! Tak paham bahasa betul! orang kata taknak,taknak je lah. Perosak suasana betul lah!
Aku meletakkan asam pedas buatan Cik Yati tadi ke atas meja dan berlalu pergi menuju ke sofa tempat Kak Sya landing ibarat ikan duyung.
"Kak,dah la tu.Tak payah nak layan sangat mamat senget tu." sergah ku.
"Eh eh,bila masa pulak kau masuk? curi dengar perbualan akak pulak tu. Tak baik tau."
Hai Kak Sya ni,bila masa pulak aku curi dengar? Dah tiap-tiap hari pun muka macam tu kalau phone ada kat tangan. Konpem la aku tau. Ish,Kak Sya,Kak Sya.
"Kak,Asam Pedas tu." aku memuncung kan bibir sambil memberi isyarat ke meja makan.
Tanpa mempedulikan aku yang tengah memuncung,Kak Sya bergerak ke Meja makan. Amboi,lupa terus kat aku. Kurang asam punya kakak.
Jawabnya aku jugak la yang kena masak sayur kangkung kat dapur tu sorang-sorang.
Selesai masak,aku dengan Kak sya duduk di meja makan. Selalunya Kak Sya ni nak kena panggil dulu baru sampai. Hari ni tak payah panggil dah duduk kat depan asam  pedas Cik Yati tadi.Sebelum makan macam biasa lah, baca doa dan dimulakan dengan bismillah.
Selesai makan,kemas meja,cuci kuali dan sebagainya,aku terus masuk ke bilik.Sedap betul asam pedas Cik Yati masak.Sampai sekarang pun terasa kenyang lagi perut aku ni.Alhamdulillah,ada jugak rezeki dapat makan sedap-sedap.Dah duduk dalam bilik ni baik aku tulis balik puisi aku tadi.
Bagai cahaya yang menyinari gelita di malam hari,
begitulah dikau yang menyinari hidup ku,
bagai dedaun yang berguguran di musim luruh,
begitulah daku tanpa dirimu,
bagai, bagai, bagai, bagai....bla bla bla.
Hah!Aiseyman,boleh tahan jugak aku punya ayat.Seronok betul dapat siapkan puisi ni.Dalam banyak-banyak puisi,yang ni lah yang paling jiwang meleleh,aku takde la minat jiwang-jiwang ni.
Malam ku dihabiskan dengan menulis puisi-puisi yang aku tak tahu apa faedahnya nanti.
Tulis punya tulis,dah pukul 1pagi. mata pun dah tak larat nak terus stay bukak.Dengan lemah lagi lembik aku menyimpan alatan tulis dan meneruskan tidurku. Sedap betul tidur.Mimpi jumpa Prince Charming lagi tu...
"NURUL  ARISSA!!!!" jeritan tsunami dari Kak Sya kedengaran.
aku yang tengah enak dibuai mimpi terkejut lalu terjatuh dari katil empuk ku.
"Kak! apa ni? jerit-jerit pulak.Sakit tau tulang belakang ni." Balasku dengan suara serak baru bangun dari tidur.
"Eh, orang dah tolong kejutkan main komen-komen pulak kau ye. Dah pukul 7.30 pagi ni, kau masuk kerja pukul berapa dik?"
Aku tercari-cari jam tangan yang diletakkan di atas meja kecil bersebelahan dengan katil ku.
Alamak! lambat dah! Arissa apa kau ni.Takkan la nak datang lambat first day start kerja,Aduh!
"Kak! asal tak kejut Ris awal-awal? orang lambat masuk kerja nanti macam mana? Orang masuk kerja pukul 8suku lah kak." seloroh ku.
Kak Sya mengeluh sambil menggeleng kan kepalanya lalu melangkah pergi dari bilikku.Aku pulak kelam kabut menggelabah nak siap-siap pergi office.
Selesai mandi pelbagai aku cepat-cepat turun tangga,baru je kaki ku nak jejak keluar dari rumah,Kak Sya menahan ku.
"Nak pergi office naik apa dik?" tanya Kak Sya kepada ku.
"Teksi la Kak.Nak cepat,mana boleh naik bas" pantas aku membalas.
Kak Sya Ketawa kecil lalu mempelawa aku untuk menaiki kereta Myvi nya yang comel gitu. Bagi aku kereta Myvi ni memang comel,suka sangat!
"Tu la kau,syok sangat tidur.Dah jom la akak hantar"
Wah wah.. first day masuk kerja siap ada driver lagi, best best best. Ish suka la pulak aku ni, kang masuk office lambat macam mana? hah? siapa nak jawab?. Mintak-mintak la bos aku tak sampai lagi. Amin....

No comments: